Rom n-are nevoie de publicitate proasta

Pe vremuri, adica pe cand era Dacia lu’ bunicu o masina de vis, era o ciocolata renumita pe nume Rom. O stiti, nu prea s-a schimbat, doar ca de curand, oamenii care gestioneaza brand-ul, au schimbat ambalajul tricolor, consacrat de nu stiu cate zeci de ani, cu steagul american. Initial am crezut ca a fost o gluma, dar sincer, nu stiu ce fel de gluma a fost asta, de vreme ce am vazut in magazin un raft plin de cutii cu ciocolati Rom in ambalajul “american”. Se pare ca schimbarea ambalajului a produs efectul dorit, si anume o multime de publicitate gratuita pentru Rom, cum ar fi si acest post, de vreme ce nu m-am abtinut sa scriu.

Daca au gandit gluma asta de la inceput, atunci sunt prosti, pentru ca e o idee foarte slaba si neinspirata. Daca s-au prins ca reactia publicului e una negativa si ca oamenilor nu le place sa le bagi pe gat stars and stripes ca argumentul calitatii (de cand produc americanii calitate, apropo), atunci cuiva din echipa Rom ii merg rotitele.

baton Rom american

baton Rom american

Ieri parca, am vazut la tv spotul cu americanul ala care zice ca a fost o gluma – whatever – tot e o prostie. Sincer, ciocolata Rom nu e nu stiu ce mare scofala, nu e mai buna decat Mars sau Bounty, dar e o chestie sa zicem de traditie, langa nume ca Eugenia, Kandia, Kandel, Magura. Desigur multe din brandurile astea de pe vremuri nu mai exista (Kandia a fost la Timisoara si a disparut cu fabrica dupa ce au mutat tot la Bucuresti) sau produsele asociate cu brandul sunt cu totul altceva (Kandia sau Magura).

Faptul ca ai un brand ca Rom e un avantaj enorm de piata, aproape ca nu trebe sa iti faci reclama, in orice caz nu trebuie sa iti arati chilotii cu dungi si stelute in felul asta. Eu nu am inteles niciodata de unde fascinatia romanilor pentru modul de viata american si dupa americanisme, mai ales dupa cele de prost gust. Multi vorbitori de “engleza” de la noi incearca pronuntii americanesti, desi mie nu mi se pare deloc interesant sa vorbesti ca un texan sau ca un fermier din Tenessee.

Ambalaj sau ciocolata?

Poate era interesant de dezvoltat cat de mult conteaza ambalajul la un produs, pentru ca in cazul Rom cu steag american, ciocolata e tot aceeasi. Oare noi ce consumam, un ambalaj sau o ciocolata? Ambalajul ajunge la cos uneori mai repede decat savuram noi ciocolata. Si atunci, ce mai conteaza ce culori are sau ce steag e pe el? Nu ca e interesant cat din viata noastra este imagine si cat e continut? (cam putin) Oamenii nu pot separa imaginea de continut, pentru ca in timp se formeaza anumite reflexe de magazin, ciocolata Kinder are ambalajul alb cu portocaliu, Milka e violet, s.a.m.d., la fel ca automatismele prin care identificam rosiile dupa culoare sau ne uitam de doua ori la “vinetele albe” sau “rosiile portocalii”. Desigur, un fruct sau o leguma nu e un brand, brandul are si o anumita semnificatie pentru cumparator, este asociat cu ceva, cu o stare, o alta imagine, o amintire, sau cu un mod de viata (aha, dungi si stelute).

baton Rom 1964

baton Rom 1964

Mai demult erau niste spoturi publicitare senzationale la Rom, cu Ceausescu. Ma rog, problema e ca majoritatea copiilor nu inteleg ce are Ceausescu cu ciocolata, si nici nu stiu cine a fost. Totusi, foarte putine reclame se adreseaza copiilor, pentru ca nu ei cumpara, ci parintii. Si adesea reclamele sunt gandite pentru copilul sau naivul din parinte. Din pacate Rom n-a mai mers pe ideea asta de traditie, brand vechi si asa mai departe, desi traditia si vechimea unui brand il intaresc pe piata indiferent cine e concurenta. Dar vorba aia, “D-zeu iti da, dar nu-ti pune si in traista”.

9 thoughts on “Rom n-are nevoie de publicitate proasta

  1. Pana la urma s-a terminat cu happy end.
    Cei de la Rom au reusit sa atraga atentia asupra produsului si eu cred ca asta si-au dorit.

  2. Pentru ca tot am pomenit de campania “nostalgica”, prin comparatie campania asta cu steagul american nu m-a facut curios ca sa incerc produsul, dimpotriva, nu-mi mai imi inspira stabilitate sau consecventa, o trasatura cheie a oricarui brand. Eu nu i-am vazut pe cei de la Coca Cola sa schimbe doza in albastru sau galben pentru produsul de baza.

    Depinde cum atragi atentia. Eu pot sa ma duc intr-o piata si sa imi arat fundul la multime. Sigur voi atrage atentia. Dar nu imi va fi de folos.

    Chiar crezi ca asta a fost cea mai buna idee?

      • Cred ca raspunsul la intrebarea asta il dau cifrele, totalul vanzarilor de cand cu campania asta cu ambalajul in culorile steagului american, si nu parerea mea sau a ta 🙂 daca nu iti place prostia asta cu steagul american si esti asa nationalist, nu il mai cumpara 🙂 sau si mai bine, nu il mai cumpara oricum, pentru ca are numai mizerii, pe langa o tona de zahar in el 🙂 ieftin si bun exista numa’ in piata de fructe si legume 🙂

  3. eu nu sunt mare consumatoare de ciocolata dar cand ma duc la magazin la cumparaturi mai iau cate un ROM. imi place pentru ca are gust bun si crema inauntru si e destul de mic. nu tot timpul am nevoie de 100g de ciocolata, asa ca un baton e ideal.
    toata campania asta a fost naspa, daca avea loc in anii `90 cand era mare nebunie cu ‘vin americanii’ as fi inteles. asa, a fost aiurea. cred ca lumea care cumpara ROM o cumpara oricum. si care cumparau altceva, probabil cumpara ROM acuma ca e mai ieftina.

  4. Hmm … reacția cred că a fost mai mult din cauza orgoliului național, nu neapărat ( în cazul acesta ) strâns legată de raportul conținut-imagine. 🙂 Pe mine de exemplu nu m-ar deranja dacă ar face Milka roșie, tot aș cumpăra-o, că e foarte bună la gust.

  5. Nu e o chestie ce tine de orgoliu national. Pur si simplu ideea de a folosi steagul american pentru un produs romanesc e o prostie. De fapt cei de la Rom au mizat pe o reactie puternica. Chiar si daca ar fi cumparat americanii marca, tot e o prostie sa folosesti steagul lor pentru un produs care se vinde la noi pe piata.

  6. Reclamele la Rom se plafonasera deja, toata lumea a inteles ideea, trebuia ceva sa atraga atentia :)… Eu cred ca a fost o foarte buna manevra de marketing faza cu steagul american, cui ii place gustul, oricum o mai cumpara, iar cei nationalisti o vor cumpara din nou cand vor reveni la vechiul ambalaj. Dar pe noi, adica pe mine si pe sotul meu, tot nu ne-a convins sa o cumparam din nou (inainte mai consumam cate un baton,doua), pentru ca am inceput sa citim mai atenti ingredientele produselor pe care le consumam, ceea ce ne-a facut sa nu il mai cumparam deloc, indiferent de ce culori ar avea ambalajul 🙂 Asta ar intra in aceeasi categorie cu postul referitor la aspartam pe care tocmai l-am citit 🙂

  7. Eu ma indoiesc ca cineva cumpara un produs din patriotism sau spirit national, altfel produsele noastre ar mai avea o sansa pe piata. Faptul ca vor creste vanzarile inseamna ca aceasta campanie a fost eficace, dar nu inseamna si ca a fost o idee buna, ma refer la calitate si idee in sine.

    Manelele se vand foarte bine si totusi nu sunt muzica o buna, de calitate.

Comments are closed.